Сегодня в Северодонецке
(газета "Третий сектор", on-line — приложение)
» Выборы
версия для печати

Заява Луганського обласного відділення КВУ щодо результатів виборів в ОВО-114: необхідні зміни в законодавстві для попередження політичної корупції при формуванні виборчих комісій

За оцінкою ЛОВ ВГО КВУ, проміжні вибори в ОВО-114 не відповідали загальноєвропейським принципам у галузі виборів, визначених Кодексом належної практики у виборчих справах (висновок Венеціанської комісії від 30 жовтня 2002 року №190/202). Оскільки не можна вважати, що ці вибори проводилися незалежними, безсторонніми виборчими комісіями.

Через вади українського виборчого законодавства жорстоку боротьбу за повний контроль над виборчими комісіями вели два суб’єкти виборів – партія «Опозиційний блок» та партія «Наш край». При цьому застосовувалися такі засоби:

- придбання «квот» в комісіях у інших суб’єктів подання. Для прикладу – більшість членів ОВК-114 раніше входили до виборчих комісій від інших суб’єктів подання, ніж сьогодні. А два діючі члени ОВК-114 включені до її складу повторно і від інших суб’єктів (див. Урок политической коррупции от правящей партии на сайті «Сегодня в Северодонецке»);

- реєстрація великої кількості технічних кандидатів (було зареєстровано 107 кандидатів, з яких більше ніж 90 не проводили агітаційну кампанію), в наслідок чого до ОВК були внесені подання для включення в ДВК близько 13 тис. осіб. Більшість з цих осіб проживало в інших областях, вони не збиралися працювати в комісіях. А багато хто й зовсім не знав про те, що його подали до складу ДВК. Але ці особи прийняли участь у жеребкуванні місць у ДВК, після чого на отримані таким чином місця (квоти) призначалися по заміні суб’єктом подання інші особи. На що пішло майже 10 днів, на протязі яких ДВК не могли працювати;

- подання підроблених подань (поліція розслідує факти підробки подань на реєстрацію спостерігачів від кандидата Тасюка, що стало підставою для скасування реєстрації 300 членів дільничних комісій та підробки довіреності від БПП, за якою намагалися змінити 50 членів ДВК);

-  побиття голови окружної комісії Євгена Байрамова (за оцінкою ЛОВ ВГО КВУ це було зроблено з метою встановлення контролю над ОВК);

- масові зміни членів виборчих комісій, у тому числі – у день голосування. Для цього 16 липня партією «Наш край» були завезені близько 400 осіб, переважно – з інших областей. Таким чином в день голосування до складу ДВК були включені по кілька (інколи – половина складу) мотивованих осіб, здатних у тому числі здійснювати фальсифікації;

- підкуп членів виборчих комісій.

В наслідок таких дій, хоча формально члени виборчих комісій в ОВО-114 й представляли різні суб’єкти подань, але фактично більшість в комісіях складалась з прихильників однієї з цих двох політичних сил. На фініші виборчої кампанії незалежними від цих двох політичних сил були лише члени виборчих комісій від ВО «Батьківщина» та Валерія Мошенського, їх було 5 у складі ОВК та по 1-3 людині у складі ДВК.

Тож сформовані таким чином виборчі комісії, які проводили 17 липня проміжні вибори народного депутата в одномандатному виборчому окрузі 114, не можна вважати незалежними і безсторонніми.

Крім того, покупка квот у виборчих комісіях є сьогодні одним з масових проявів політичної корупції. З якою Україна повинна боротися в рамках обов’язків щодо Євроінтеграції.

Засоби такої боротьби можуть бути різними, проте в ЛОВ ВГО КВУ в черговий раз звертають увагу, що у виборчому законодавстві України є вади, які є очевидними ще з 2012 роки, і які є передумовою торгівлі квотами та формування квот через реєстрацію технічних кандидатів.

За нашим переконанням, право суб’єкта виборів делегувати представників до складу виборчих комісій, передбачене підпунктом «е» пункту 3.1. «Кодексу належної практики у виборчих справах», має бути відповідальним. Суб’єкти виборів мають делегувати до складу виборчих комісій підготовлених осіб, які дійсно будуть працювати у цій комісії, і за доброчесність яких суб’єкти виборів несуть відповідальність.

Тож треба вилучити з Закону України «Про вибори народних депутатів» (та інших виборчих законів) норму про дострокове припинення повноважень члена виборчої комісії за поданням суб’єкта висування і заміну цієї особи іншою. Стосовно Закону  «Про вибори народних депутатів» для цього достатньо виключити пункт другий частини першої статті 37, а також слова «а у випадку внесення подання про заміну члена виборчої комісії одночасно з достроковим припиненням його повноважень включає до складу відповідної виборчої комісії кандидатуру, внесену на заміну тим самим суб’єктом подання» в частині сьомій та слова «від того ж суб’єкта подання» з частини восьмої цієї статті.

На наш погляд, внесення такої зміни до виборчих законів України відповідало б підпункту «f» пункту 3.1. «Кодексу належної практики у виборчих справах», згідно якого члени виборчих комісій не можуть бути відкликані на власний розсуд органами, які їх призначають. Що б гарантувало незалежність виборчих комісій від усіх суб’єктів, які приймають участь у їх формуванні. Це б сприяло дотриманню Україною загальноєвропейських принципів у галузі виборів та, водночас, обмежило б простір для проявів політичної корупції.

ЛОВ ВГО КВУ звертається до громадських організацій, що опікуються в Україні виборами - ВГО КВУ, мережі «Опора», руху «Чесно» - з пропозицією провести спільну кампанію впливу на депутатів Верховної Ради для внесення відповідних змін до законодавства.

Прийнято правлінням ЛОВ ВГО КВУ 22.07.2016 року

Поставить ссылку в соцсети
Рекомендовать этот материал

комментарии

Чтобы поместить сообщение или комментарий вам нужно войти под своим логином  »»