Сегодня в Северодонецке
(газета "Третий сектор", on-line — приложение)
версия для печати

Постановка на квартирний облік дітей-сиріт, які виїхали з непідконтрольної Уряду України території


источник: Норвежский совет по делам беженцев
Діти-сироти та діти, позбавлені батьківської опіки, є однією з найбільш соціально вразливих груп населення в Україні. До цієї категорії відносяться також особи з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківської опіки, віком від 18 до 23 років, які втратили один з вищеперерахованих статусів у зв’язку з досягненням повноліття (далі ? діти-сироти). Українським законодавством передбачені гарантії забезпечення дітей-сиріт житлом. Зокрема, законодавство встановлює, що діти-сироти мають право на постановку на квартирний облік і соціальний квартирний облік за місцем їх проживання або походження і подальшого отримання облаштованого житла на пільговій основі (позачергово). Також передбачено їх забезпечення соціальним житлом до моменту надання облаштованого жилого приміщення для постійного проживання.
Проте, на практиці ці положення часто не реалізуються, коли мова йде про дітей-сиріт, які виїхали з непідконтрольної Уряду України території. Проблемою є норма про необхідність постановки на квартирний та соціальний квартирний обліки за місцем проживання або походження. Оскільки мова йде про дітей, що перемістилися зі свого рідного міста, очевидно, що стати на облік за місцем походження вони не можуть. І навіть якщо вони встигли стати на облік до початку конфлікту в одному з населених пунктів, розташованих на непідконтрольній території, то після переміщення їм необхідно пройти таку ж процедуру, але тепер уже за місцем їх тимчасового перебування. На жаль, і це положення не завжди реалізується на практиці. Якщо дитина-сирота зареєстрована за місцем проживання («прописана») на непідконтрольній території і має довідку внутрішньо переміщеної особи (далі – ВПО), стати на квартирний облік вона не може, оскільки місце проживання, зазначене у довідці, вважається тимчасовим. Якщо ж дитина-сирота зареєстрована в гуртожитку навчального закладу, в якому вона навчається, то ця реєстрація також вважається тимчасовою і не розглядається працівниками органів місцевого самоврядування як достатня підстава для постановки на облік.
Беручи до уваги поширеність такої проблеми, сьогодні існує певна практика, коли суди зобов’язують органи місцевого самоврядування взяти дитину-сироту, яка виїхала з непідконтрольної уряду України території, на облік за місцем фактичного проживання.
Деякі органи місцевого самоврядування, обізнані у такій позиції судів (приклад), беруть всіх дітей-сиріт, які отримали довідку ВПО, на квартирний облік для отримання житла на пільговій підставі. Проте на практиці на цьому етапі часто з’являється інша проблема, пов’язана з тим, що не кожна дитина-сирота може отримати довідку ВПО. Зокрема, бувають ситуації, коли дитина отримала паспорт вже за місцем тимчасового проживання, відповідно, не має в паспорті реєстрації на непідконтрольній території, позбавлена можливості отримати довідку ВПО і, таким чином, стати на квартирний облік.
У такому випадку, єдиним засобом постановки на квартирний облік для отримання житла на пільговій підставі є звернення до суду з метою оскарження відмови органів місцевого самоврядування. Захист права дітей-сиріт на постановку на квартирний облік і соціальний квартирний облік через судові інстанції є недостатнім. Але оскільки звернення до суду є останнім і єдиним шансом дітей-сиріт на вирішення їхньої проблеми, нехтувати цим способом не варто.
Також необхідно відзначити, що на теперішній час у Верховній Раді України зареєстровано законопроект №5045, який передбачає внесення змін до низки нормативно-правових актів з метою впровадження пільгового порядку взяття на квартирний облік і сиріт-ВПО в тому числі. На жаль, цей законопроект лише готується до обговорення в другому читанні. Крім цього, його прийняття не допоможе вирішити проблему в ситуаціях, коли сироті складно довести факт свого переміщення.

Консультацію та правову допомогу щодо постановки на квартирний облік дітей-сиріт, які виїхали з непідконтрольної Уряду України території, а також з інших питань щодо реалізації прав внутрішньо переміщених осіб і осіб, які постраждали в результаті конфлікту, можна отримати в центрах правової допомоги Норвезької ради у справах біженців, які знаходяться за адресами: смт. Станиця Луганська, вул. Центральна, 30; м. Краматорськ, вул. Катеринича, 13; м. Сєвєродонецьк, вул. Федоренка, 10 або за телефоном «гарячої» лінії: 0-800-302-007 (безкоштовно зі стаціонарних і мобільних телефонів).
Інформування, консультування і правова допомога на Facebook: https://www.facebook.com/ua.nrc.no/

Усі послуги Норвезької ради у справах біженців надаються безкоштовно.
Поставить ссылку в соцсети
Рекомендовать этот материал

комментарии

2018.02.26 | kwp
Після прийняття на квартирний облік настає наступний етап: надання житла?
Чи є житло для надання дітям-сиротам?


Чтобы поместить сообщение или комментарий вам нужно войти под своим логином  »»